Ησυχία
Κριτική θεατρικής παράστασης
Θέατρο Μπέλλος, Αθήνα
Μαΐος, 2019
Της συντάκτριας: Συλβάνας Παπαϊωάννου
Βρισκόμαστε στο σαλόνι ενός σπιτιού. Ένα σαλόνι μιας άλλη εποχής, ξεχασμένο από τις δεκαετίες του ’70 και ’80. Ο αέρας «μυρίζει» ναφθαλίνη και κλεισούρα, μια καταθλιπτική εικόνα. Ο Ανδρέας κάνει την εμφάνισή του στη σκηνή, κρατώντας μια πλαστική σακούλα κρεοπωλείου. Γιατί δεν την πάει στο ψυγείο και την παρατάει στην καρέκλα;
Βάζει δύο ποτήρια κρασί, ένα για εκείνον κι ένα για μια κοπέλα που κανείς μας δεν βλέπει. Ξεκινάει να πίνει το κρασί του και παράλληλα να ξεριζώνει από μέσα του όλα εκείνα που τον κατατρώνε τόσα χρόνια. Βγαίνει στην επιφάνερια όλη εκείνη η πίεση και η ψυχολογική -και σωματική- βία που έχει υποστεί απ' όλους, όλ' αυτά τα χρόνια.
Σκηνοθεσία: Ο Ντίνος Σιούτης επιλέγει μια απλή σκηνοθεσία, χωρίς υπερβολές και φλυαρίες, για να πλαισιώσει το υπέροχο κείμενο του Γιάννη Κωσταρά.
Το νέο βιβλίο της συγγραφέα Σοφιάννας Παϊδούση
"Ο Παρφές" σχετικά με το σχολικό εκφοβισμό (bullying)
είναι διαθέσιμο σε μορφή eBook!!!
Μπορείτε να δείτε το 6σέλιδο
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ σε μορφή Pdf!
Ηθοποιοί: Ο Γιάννης Κωσταράς επί 80' ερμηνεύει αριστουργηματικά τον ρόλο του Ανδρέα. Με τον τρόπο που εκφράζεται και με το «άχαρο» σώμα του, βάζει το στίγμα του και ως ηθοποιός στον μονόλογο που ο ίδιος έχει γράψει. Καταφέρνει να μας φορτώσει με όλα τα βάρη και τις έγνοιες του, να μας βάλει μέσα στις αρρωστημένες καταστάσεις που έζησε ή ζει ακόμη. Είναι τόσο πειστικός, που για λίγο νομίζεις ότι κι εσύ κινδυνεύεις να βρεθείς μέσα σ' όλα όσα περιγράφει.
Μουσική, κοστούμια, σκηνικά, φώτα:
Ένα απλό σκηνικό, ένα τραπέζι, τρεις καρέκλες, ένα σκρίνιο κι ένα μίνι -παλιακό- μπαρ, με κάποια μπουκάλια κρασί. Η μουσική και τα ηχητικά εφέ μας μεταφέρουν όπου μας πάνε κάθε φορά οι διηγήσεις του Ανδρέα. Τέλος, ένα ζευγάρι γυαλιά, ένα μπουφάν συνεχώς φορεμένο και το τελείως αδιάφορο ντύσιμο του πρωταγωνιστή, τονίζουν τα χαρακτηριστικά που απαιτεί ο ρόλος.
Ιδανικό soundtrack:
Bonus Tips: Ένας μονόλογος και μάλιστα 80', πάντοτε τρομάζει τον θεατή. Η ερμηνεία, όμως, του Γ. Κωσταρά κάνει τον χρόνο να κυλά τόσο γρήγορα, που το έργο τελειώνει κι ο θεατής χρειάζεται λίγο ακόμη χρόνο για να συνέλθει απ' όσα είδε.
Συντελεστές
Σημείωμα Συγγραφέα
Πάντοτε μετά από κάποιο γεγονός εμφανίζεται το ερώτημα:
«Τί θα γινόταν, εάν...» Εστί και σ’ αυτό το έργο διερωτάται κανείς τι θα συμβεί αν κάποια στιγμή το θύμα μετατραπεί σε θύτη. Εάν προτιμήσει την καταστολή αντί της πρόληψης, την αιματηρή απάντηση έναντι της έκφρασης των αληθινών συναισθημάτων. Τελικά πόσο μας σώζει και μας ανακουφίζει το να πνίγουμε το φίδι όταν έχει μεγαλώσει πλέον αντί να καταστρέφουμε το αυγό του εν τη γενέσει; Όλα αυτά όμως δεν απαντώνται στο συγκεκριμένο έργο αλλά, όπως είναι και η πραγματική επιτυχία του θεάτρου, θέλω να πιστεύω ότι γίνονται σίγουρη τροφή για σκέψη.
Σημείωμα Σκηνοθέτη
Προσπαθώντας να κατανοήσω το βαθύτερο ψυχισμό του ήρωα και τα αίτια που τον οδήγησαν σε ανάλογες πράξεις και συμπεριφορές, με τρόμο συνειδητοποίησα πως οι περισσότεροι, αν όχι όλοι μας-μεταξύ των οποίων κι εγώ-σε κάποια στάδια του βίου μας και περιόδους της ζωής μας, έχουμε υιοθετήσει αντίστοιχα μοντέλα με αυτά του ήρωα. Του θύτη και του θύματος, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό. Αποτέλεσμα εσωτερικών συγκρούσεων και αντιφάσεων, παίρνοντας πότε το μέρος του ενός και πότε του άλλου. Και οι δυο αυτές καταστάσεις, αποτέλεσμα ενοχικών συνδρόμων και απωθήσεων, είναι ακραίες και έχουν αρνητικές επιπτώσεις, τόσο στο ίδιο το άτομο που τις βιώνει και το χειρότερο τις εξωτερικεύει, όσο και στον περίγυρό του. Και οι δυο αυτές όψεις επιδρούν δυσαρμονικά και βλαπτικά στο σύνολο των ανθρώπινων σχέσεων με επώδυνα επακόλουθα. Σκληρότητα ή απαξίωση, προς τον εαυτό μας ή τους άλλους, σημαίνει διατάραξη των ισορροπιών και της αρμονικής συνύπαρξης τόσο με τον εαυτό μας όσο και με το περιβάλλον. Κριτές και κρινόμενοι, κατήγοροι και κατηγορούμενοι. Ιερή υποχρέωση ούτε να βλάπτουμε, αλλά ούτε και να επιτρέπουμε να μας βλάπτουν. Η διατήρηση της αρμονίας είναι αποτέλεσμα της χρυσής ισορροπίας, η οποία απαιτεί την ικανότητα να ακροβατείς μεταξύ των δυο αυτών ακραίων καταστάσεων. Η συνέχεια επί σκηνής.
Ερμηνεία: Γιάννης Κωσταράς
Σκηνοθεσία: Ντίνος Σούτης
Βοηθός σκηνοθέτη: Ειρήνη Δρίβα
Κείμενο: Γιάννης Κωσταράς
Φωνή Γυναίκας: Ειρήνη Δρίβα
Μουσική επιμέλεια: Ντίνος Σούτης
Φωτογραφία: Γιάννης Παυλίδης
Διάρκεια: 80΄
Τιμές εισιτηρίων: 10 ευρώ (γενική είσοδος)
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Πέμπτη και Παρασκευή στις 21: 15
Παραστάσεις από την Πέμπτη 2 Μαΐου ως τις 19 Ιουνίου
Θέατρο ΜΠΕΛΛΟΣ
Κέκροπος 1, Πλάκα
Τηλέφωνο 2103229889
Η Συλβάνα Παπαϊωάννου μένει στην Αθήνα, ασχολείται με τη μετάφραση και είναι μεταπτυχιακή φοιτήτρια στη Δημιουργική Γραφή. Αγαπάει το θέατρο, το διάβασμα και το γράψιμο. Γράφει κυρίως ποίηση και μικρές ιστορίες, αλλά και άρθρα ποικίλου περιεχομένου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου