Η Δεύτερη Έκπληξη του Έρωτα
Κρατικό θέατρο Βορείου Ελλάδας
Δεκέμβριος 2021
Της συντάκτριας Κβάσνιακ Άννας
Το ΚΘΒΕ καταπιάνεται με ένα πολύ ωραίο έργο του Πιέρ Καρλέ ντε Σαμπλαίν ντε Μαριβώ, ενός από τους σημαντικότερους θεατρικούς συγγραφείς του Διαφωτισμού έχοντας στο ενεργητικό του πλήθος κωμωδιών. Ως επί το πλείστον τα θεατρικά του έργα δίνουν έμφαση στον έρωτα. Οι πλοκές του είναι με τέτοιο τρόπο δομημένες, ώστε να φαίνεται και το ψυχολογικό υπόβαθρο των ηρώων το οποίο εξελικτικά «απογυμνώνει» την υπόστασή τους απέναντι στη συνθήκη του έρωτα.
Αρχικά παρατηρείται ένα παιχνίδισμα που σχηματίζεται γύρω απ’ αυτό δίχως να υπάρχει μια άμεση συνειδητοποίηση των εκκολαπτόμενων συναισθημάτων τους. Κατά τη διάρκεια του έργου, διακρίνεται εμφανώς αυτή η αμφιταλάντευση των βασικών ηρώων ανάμεσα στις δύο αντικρουόμενες δυνάμεις (καρδιά και λογική), με τελικό αποδέκτη-νικητή την καρδιά.
Σκηνοθεσία:
Τη σκηνοθεσία και μετάφραση υπογράφει ο Βασίλης Παπαβασιλείου, ο οποίος μπροστά σε αυτό το συγγραφικό κομψοτέχνημα ασχολείται με προσεγμένη λεπτότητα και ευφυΐα, προκειμένου να διατηρηθεί το αριστοκρατικό ύφος παρά το κωμικοτραγικό του μοτίβο.
Ο Παρφές, ένα σύγχρονο παραμύθι για τον σχολικό εκφοβισμό!
https://drive.google.com/file/d/1zLFShdPKltFxRmUst9YGvMQlgBzqXC3r/view?usp=sharing
Σκηνικά:
Το σκηνικό από τον Άγγελο Μέντη, διαθέτει μια αοριστία. Η απλότητα των «βράχων» σε μαύρο και γκρι χρώμα το κατέστησε εύκολα προσαρμόσιμο, παίρνοντας κάθε φορά διάφορες υποστάσεις ανάλογα με τις πράξεις του έργου (σπίτι Ιππότη, κήπος, σπίτι Μαρκησίας), δίχως να αλλοιώσει το ίδιο το έργο ή να αποπροσανατολίσει τον θεατή. Το ενδυματολογικό κομμάτι που επιμελείται ο ίδιος μαρτυρεί περίτρανα το ύφος του 17ου αιώνα και τις κοινωνικο-οικονομικές συνθήκες που επικρατούσαν.
Μουσική:
Η μουσική επιμέλεια της Νικολέτας Φιλόσογλου, χρησιμοποιώντας μουσική όπερας στην έναρξη του έργου, μας εγκλιματίζει άμεσα και ευχάριστα σε αυτό που πρόκειται να ακολουθήσει.
Φώτα:
Η Ελευθερία Ντεκώ στις φωτιστικές επιλογές (παλ φόντο) κινήθηκε με βάση τον ρομαντισμό, ένα βασικό χαρακτηριστικό στα έργα του Μαριβώ όπου εξυμνείται υπέρ του δέοντος. Προς την τρίτη πράξη του έργου έχουμε την εμφάνιση μιας καταιγίδας που γίνεται με τη χρήση φλας κάνοντας τη σκηνή εντυπωσιακή, προϊδεάζοντας έμμεσα τους θεατές για τις «καταιγιστικές» εξελίξεις που θα συμβούν.
Ηθοποιοί:
Οι χαρακτήρες στα έργα του Μαριβώ χαρακτηρίζονται από πολλές συναισθηματικές διακυμάνσεις (θυμός, θλίψη, κωμικότητα, μελαγχολία, εσωτερικοί μονόλογοι...). Αυτή η μείξη της φαινομενικής ευαισθησίας, τους διαπερνά δίχως να παρουσιάζονται εύθραυστοι. Όλοι οι ηθοποιοί υποδυόμενοι ο καθένας τον ρόλο του και με το υπέροχο μακιγιάζ τους είχαν εκφραστική διαύγεια, καταφέρνοντας να παρουσιάσουν μια αισθητική τελειότητα η οποία ήταν εμφανής μέχρι το τέλος της παράστασης. Ιδιαίτερα συμπαθής στο κοινό ήταν ο Ιππότης, χαρίζοντας άφθονες στιγμές γέλιου θρηνώντας για την αγαπημένη του. Εξίσου εντυπωσιακή, προκαλώντας ρίγος συγκίνησης, ήταν η εσωτερική κραυγή της ηρωίδας Μαρκησίας, όταν συνειδητοποιεί τον έρωτά της για τον Ιππότη, θυμίζοντας αρχαίο δράμα.
Όλα στο έργο πάλλονται με αβρότητα και λυρισμό. Ο Μαριβώ θέτει ευθύβολα θέματα προς στοχασμό. Ακόμα κι ένα δυνατό συναίσθημα που σου αναδύει κάποιος ή κάτι από τα εσώτερα της καρδιάς σου, χρειάζεται θάρρος για να το παραδεχτείς είτε μεμονωμένα είτε μέσω εξωγενών συνθηκών. Στη συγκεκριμένη περίπτωση μέσω των δύο υπηρετών (Ιππότη και Μαρκησίας), ο καταλυτικός ρόλος των οποίων συντελεί στη βαθύτερη ουσία του έρωτα και του «υπάρχειν» των ηρώων.
Credits:
Στο ΚΘΒΕ για τη μοναδική και εξαίσια επιλογή του έργου, την προσεγμένη αισθητική, καθώς εισέρχεσαι εντός του κτιρίου, τη θερμή υποδοχή του υπαλληλικού προσωπικού, ανταποκρινόμενο στα ευρωπαϊκά πρότυπα. Επίσης, στην υπεύθυνη επικοινωνίας του Κρατικού Θεάτρου, Kαρίνα Ιωαννίδου, για την άμεση και θερμή ανταπόκρισή της!
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Μετάφραση–Σκηνοθεσία: Βασίλης Παπαβασιλείου
Σκηνικά–Κοστούμια: Άγγελος Μέντης
Δραματουργία– Μουσική επιμέλεια– Συνεργάτης σκηνοθέτης: Νικολέτα Φιλόσογλου
Επιμέλεια κίνησης: Δημήτρης Σωτηρίου
Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ
Βοηθός σκηνοθέτη: Άννα Μαρία Ιακώβου
Βοηθός Σκηνογράφου–ενδυματολόγου: Έλλη Ναλμπάντη
Βοηθός φωτιστή : Αθηνά Μπανάβα
Φωτογράφιση παράστασης : Τάσος Θώμογλου
Σχεδιασμός δημιουργικού : Σιμώνη Γρηγορούδη
Διανομή με σειρά εμφάνισης :
Σταυρούλα Αραμπατζόγλου : Μαρκησία
Γιώργος Καύκας : Ιππότης
Θέμης Πάνου : Ορτένσιος
Ταξιάρχης Χάνος : Κόμης
Zωή Μυλωνά : Λιζέτ
Γιώργος Κολοβός : Λουμπέν
Η Άννα Κβάσνιακ γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη, ενώ έχει καταγωγή από την Πολωνία. Σπούδασε Ανθοκομία & Αρχιτεκτονική Τοπίου στην Άρτα. Ασχολείται με τη συγγραφή ποιημάτων και ιστοριών. Ζει κι εργάζεται στη Θεσσαλονίκη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου