ΑΜΛΕΤ
στο Altera Pars
Κριτική θεατρικής παράστασης
Νοέμβριος 18
Της συντάκτριας Μαρίας – Ελένης Κραββαρίτη
Η ιστορία του Δανού πρίγκιπα Άμλετ, που σχεδιάζει την εκδίκηση εναντίον του βασιλιά και θείου του, για τη δολοφονία του πατέρα του, ξετυλίγεται στο θέατρο Altera Pars, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά. Η Σαιξπηρική τραγωδία, η οποία είναι αρκετά παλαιά και προέρχεται από το μεσαιωνικό μύθο του Άμλετ, το 1200, μας παρουσιάζει έναν ήρωα αναποφάσιστο, διστακτικό και ψυχολογικά ασταθή κι ένα βασίλειο ηθικά εξαχρειωμένο, που καλείται, κατά κάποιον τρόπο, ο τελευταίος να εξιλεώσει, αποκαθιστώντας την τιμή του. Αργώντας και αναβάλοντας την απόφασή του για εκδίκηση, όμως, σκοτώνεται εν τέλει και ο ίδιος, παρασύροντας σ' ένα «λουτρό αίματος» όλο το παλάτι. Οι θάνατοι στο τέλος της τραγωδίας «ξεπλένουν», τρόπον τινά, την κοινωνική σαπίλα που επικρατεί στο βασίλειο, αφήνοντας μία ερώτηση να πλανάται μέσα απ' τα λόγια του Άμλετ:
«Να ζεις. Ν' αντέχεις σωπαίνοντας μια μοίρα που σε ταπεινώνει ή να μη ζεις;»
Ηθοποιοί:
Η παράσταση, ισορροπώντας ανάμεσα στις άλλοτε δυνατές κι άλλοτε χλιαρές ερμηνείες, καταφέρνει, μέσω του Τ. Ιορδανίδη, να σκιαγραφήσει αρκετά εντυπωσιακά και πειστικά τον πολύπλευρο χαρακτήρα του πρωταγωνιστή, ήρωα Άμλετ και της μπερδεμένης ψυχοσύνθεσής του, που ταλανίζεται μεταξύ φθοράς και λύτρωσης.
Στις δυνατές στιγμές της παράστασης προστίθεται η ερμηνεία της Ιωάννας Παππά ως Οφηλίας, που προσθέτει το δικό της λιθάρι στην τραγικότητα του έργου, στο βαθμό του αποδεκτού, χωρίς περιττές υπερβολές αλλά και χωρίς παραλείψεις. Ποιοτική και παραστατική στην ερμηνεία της, εκπληρώνει όλ' αυτά που περιμένει ο θεατής να μάθει μέσα από τα λόγια της. Στην πατρική εξουσία του Θοδωρή Κατσαφάδου, που εκτυλίσσεται με ιδιαίτερη σκηνική άνεση και ισορροπία, τη βλέπουμε, επίσης, να κατευνάζει τη νεανική της φλόγα και να συμμορφώνεται σαν πιστή κόρη.
Ο Παρφές...
ένα παραμύθι για το σχολικό εκφοβισμό (Βullying)
έρχεται σύντομα...
Ο Άρης Λεμπεσόπουλος υποδύεται, στο πλαίσιο του αστικού δράματος, τον Κλαύδιο, με μετρημένη δόση έπαρσης και παράνοιας, που απαιτεί ο ρόλος, ενώ στο πρόσωπο της βασίλισσας Γερτρούδης, παρακολουθούμε μια θυμική σύγχυση, χωρίς να διευκρινίζεται ο ψυχισμός και τα κίνητρα των πράξεων της. Το ίδιο ωχρές, πάντως, είναι και οι ερμηνείες των σερβιτόρων, του Λαέρτη, Δημήτρη Σαμόλη και του φίλου του Άμλετ, Ιάσονα Παπαματθαίου.
Σκηνικά-Κοστούμια-Φώτα-Μουσική
• Τα κοστούμια δίνουν ένα μοντέρνο αέρα, που δεν ενοχλεί τόσο όσο τα αξεσουάρ που κουβαλούν μαζί τους οι ηθοποιοί στη σκηνή, όπως mp3 player, τσιγάρα κι έρχονται σε έντονη σκηνοθετική αντίθεση με την άλλοτε κλασική εκδοχή του έργου, τα ξίφη. Γι' αυτό και θα λέγαμε ότι το ύφος τόσο των σκηνικών όσο και των κουστουμιών είναι συγκεχυμένο και δημιουργεί έναν αμήχανο αέρα στο σύνολό του.
• Τα φώτα δε δημιουργούν την απαραίτητη ατμοσφαιρικότητα που χρειάζεται, με τις κορυφαίες σκηνές του έργου να μένουν ολοφώτεινες και όχι, εν μέρει, σκοτεινές, όπως και το περιεχόμενο των πράξεων που πλαισιώνουν.
• Η μουσική, με τ' απότομα κοψίματα, ακολουθεί το ίδιο αυτό μοτίβο σ' όλη τη διάρκεια της παράστασης, το οποίο γίνεται κουραστικό, αν και προσφέρει μια κινηματογραφική νότα. Το είδος της μουσικής, όμως, είναι αρκετά ενδιαφέρον και προσφέρει ρυθμικότητα, κάνοντας το έργο πιο εύπεπτο και κατανοητό.
Κλείνοντας, το έργο, με πολλές ιδεολογικές, υπαρξιακές, κοινωνικές και φιλοσοφικές πτυχές, περιμένουμε, από σκηνοθετική σκοπιά, μία παράσταση με πληθώρα μηνυμάτων και συμβολισμών κάτι που δεν είναι, στην περίπτωσή μας, απόλυτα διακριτό. Πιο συγκεκριμένα, δίνεται έμφαση στην τραγικότητα των προσώπων και της ιστορίας αυτής καθ' αυτής, που τα βαθύτερα νοήματα έρχονται σε δεύτερη μοίρα και το Σαιξπηρικό έργο χάνει, μ' αυτό τον τρόπο, τη διαχρονικότητά του και την ποικιλία του.
Ιδανικό soundtrack:
NECESSARY END
Credits: Στην υπεύθυνη επικοινωνίας της παράστασης Μαρίκα Αρβανικοπούλου για την έγκαιρη ανταπόκρισή της.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Εισιτήρια από 11 ευρώ και ημέρες Τετ-Πεμπ-Παρασκ-Σαβ-Κυρ.
Θέατρο Altera Pars, Κεραμεικός
ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ 5 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ - 15ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
Μετάφραση: Δημοσθένης Παπαδόπουλος
Διασκευή - Σκηνοθεσία – Φωτισμοί - Μουσική επιμέλεια: Λεβάν Τσουλάτζε
Σκηνικά: Σταύρος Λίτινας
Κοστούμια: Ηλένια Δουλαδήρη
Θεατρολόγος: Ιωάννα Μπλάτσου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου